bak såklart



Nej jag kunde inte ta det lungt.. Jag kör en bortförklaring - Vi hade inget bröd hemma och var sugen på det så jag bakade det bröd som jag bakar ganska ofta men jag slänger in receptet endå=)

2pkt jäst
1l Mjölk
50g Smör
1l Vetemjöl
1l Rågsikt
5dl grovt rågmjöl
2dl sirap

(och om du har, 1 kork ättika)

Smält smör & blanda i mjölken till rumstemperatur. Lägg jästen i en bunke och blanda i det fingervarma smöret&mjölken.
Blanda i mjölsorterna och sirapen & ättika om du har det (är inte nödvändigt)
Forma till runda kakor, nagga och låt dom jäsa.
In i ugnen på ca 200 grader.

Jag har iallafall tagit ett lååångt bad med ansiktsmask & hårinpackning så nu är jag som ny, eller så inte. Jag är super trött så ska bara smaka på brödet och sen säger jag godnatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback